LAP! OPEL INSIGNIA 2.8 V6 A | TVCC

LAP! OPEL INSIGNIA 2.8 V6 A

LAP! OPEL INSIGNIA 2.8 V6 A

01 May 2009

Hubert Behaegels, 54, rijdt met een Citroën C5 en is dus fan van de hydropneumatische ophanging (en een beetje van KV Mechelen), een cijferaar zonder weerga. De voor staande Opel Insignia is niet de eerste de beste. De wagen heeft vierwielaandrijving, een automatische versnellingsbak en een motor van 260 pk. Mogelijke concurrenten met vierwielaandrijving en een automaat zijn: merk, model, type cc pk l prijs Opel Insignia 4deurs 2.8 V6 4x4 aut 2792 260 4830 38.450,00 Alfa Romeo 159 3.2 V6 Q4 ti 3199 260 4660 45.450,00 Audi A4 3.2 FSI Quattro 3197 265 4703 44.380,00 Audi A6 3.0 V6 TFSI Quattro Tiptronic 2995 290 4927 50.130,00 BMW 330i xDrive aut. 2996 272 4531 44.980,00 BMW 530xi aut. 2996 272 4841 51.880,00 Honda Legend 3.7 V6 AWD 3664 295 4957 57.700,00 Infinity G37 3.7 V6 AWD Auto 3696 320 4775 44.900,00 Mercedes-Benz C280 4Matic 2996 231 4581 44.286,00 Mercedes-Benz E350 4Matic 3498 272 4868 55.781,00 Saab 9-3 Sedan 2.8 T XWD Aero aut. 2792 280 4647 44.750,00 Subaru Legacy 3.0 R 3000 245 4665 43.995,00 Volkswagen Passat 3,2 DSG 4Motion 3189 250 4765 40.020,00 Volvo S80 T6 AWD aut. 2953 285 4851 50.850,00 U ziet het, de Insignia is een zeer interessante aanbieding. In dit vergelijk de goedkoopste en bij de langste. De Volkswagen Passat 3.2 is, naar prijs, de directe opvolger. Dan volgen de Subaru, Mercedes C280, Audi A4, Saab, Infinity, BMW 330 en Alfa Romeo. Hun prijzen liggen slechts een kleine € 1.500 uit elkaar. De basisprijs van de Duitsers verschilt nog geen € 700 (hoe zou dat komen?). De Audi A6, Volvo S80, BMW 530, Mercedes E350 en Honda Legend zijn merkelijk duurder. Maar met opties, en die zijn talrijk, kunt u de Opel ook veel duurder maken. De directe concurrenten van de Insignia 2.8 4x4 aut. bekijken we in detail. We nemen de Passat wegens zijn prijs, de 9-3 omdat die dezelfde motor als basis heeft en de Legacy omdat Subaru een referentie is bij vierwielaandrijving. (Als u van het trio A4, 330 en C280 er één zou in overweging nemen, moet u de andere twee ook in vergelijk nemen wat ze ontlopen elkaar weinig). Techniek merk Opel Saab Subaru Volkswagen model Insignia 9-3 Legacy Passat aantal deuren 4 type 2.8 V6 2.8T XWD Aero 3.0R Spec.B 3.2 FSi 4Motion versnellingsbak 6 aut 6 aut 5 aut. gerob 6 bak aandrijving 4x4 motortype V6 turbo benz. V6 turbo benz. 6 H (boxer) V 6 benz. cilinderinhoud (cc) 2792 2792 3000 3189 vermogen (kW @ o/m) 191 @ 5500 206 @ 5300 180 @6600 184 @ 6200 (pk) 260 280 245 250 koppel (Nm @ o/m) 350 @ 1900 400 @ 1900 297 @ 4200 330 @ 2750 CO2 (g/km) 272 269 231 233 lengte (mm) 4830 4647 4665 4765 breedte zonder-met spiegels(mm) 1856 – 2084 1802 / 2038 1730 1746 / 1820 hoogte (mm) 1498 1450 1435 1472 wielbasis 2737 2675 2670 2709 gewicht (kg) 1843 1835 1545 1660 kofferinhoud (l) 500 – 1010 461 433 475 – 800 Interieurbreedte V/A (mm) 1515 / 1455 1456 / 1475 1466 / 1511 Veiligheid stabiliteitsregeling standaard ja ja ja ja Prestaties 0-100 km/h (s) 7,1 7,3 8,4 6,9 topsnelheid (km/h) 250 250 237 245 Voor de Passat moet u, door de grotere motor, meer verkeersbelasting betalen, maar hij verbruikt minder dan de Opel. Dit komt door de gerobotiseerde versnellingsbak en FSI motor. Het normverbruik van de Subaru is even hoog als dat van de Passat, dit is verklaarbaar door het lagere gewicht van de Legacy. De Opel Insignia valt op door zijn is afmetingen, lage prijs en hij is de "auto van het jaar 2009". Daan Maes, 24, vindt auto's vrouwelijk, zou graag opnieuw met zijn Volvo G70 T rijden. Volgens Opel zou deze wagen de vervangster moeten worden van de Vectra... ik heb ergens iets gemist vrees ik! Als ik mij niet vergis was de Vectra toch een redelijk jong publiek gerichte wagen, en dat mis ik toch wel een beetje bij de Insignia... alle ja een beetje veel eigenlijk. Ik voelde me net een oud mannetje met een veel te grote wagen. Dat wil niet zeggen dat deze auto slecht is, totaal niet. Maar echt voor iemand van mijn leeftijd is het wel een beetje belachelijk om ermee te rijden. Iedereen gaat echt denken dat je met de auto van je vader ( of je opa) weg bent. En dat lijkt me toch niet zo handig als je wat wilt gaan scoren bij het vrouwelijk geslacht, of wilt uitpakken bij je vriendin. Tenzij je lid bent van een golfclub, dan kan het nog wel werken. Maar voor vader of bompi is het wel een handige wagen, gebruiksvriendelijk, goed comfort, stijlvolle afwerking, en een normaal rijgedrag ( al lijkt het wel alsof je met een tank aan het rijden bent!). Niks sportiefs dus, gewoon standaard, op t randje van saai eigenlijk. Ze is een schoon cadeau voor je ouweheer als je geld teveel hebt, maar als je jong bent echt... koop ze niet! Je slaat een belachelijk figuur zeg ik je. En als er patsers zijn die denken van goh.. k bouw m wel uit, succes! Met iets mottigs iets mooi proberen te maken heeft weinig zin. Zo mislukken de meeste facelifts namelijk ook! Succes ermee verder ;) Erik Klerckx, 53, is al 25 jaar om onduidelijke redenen journalist en rijdt op zomerse dagen graag met zijn Honda S 2000 rondt. Wie kan zich nog de Ascona herinneren? Dat was jaren zeventig, tachtig een zeer gewaardeerde middenklasser. Beetje de 3-serie van BMW, Audi A4 van vandaag. Dat heeft de Vectra niet kunnen verder zetten, die verloor alleen maar aan imago. Terwijl het best een leuke auto was, met ongeveer het stilste interieur in zijn klasse. En een voortreffelijk grote break. Maar u wilde er niet van weten. Of dat met de Insignia beter gaat lukken? We vrezen van wel. Want die zet meteen een trap hoger en naar ons gevoel zit ie mooi tussen de A4 en A6 in, of 3 en 5 of C- en E klasse. Met het risico dus van tussen twee stoelen te vallen. Wellicht hadden ze bij Opel weet van de aanstormende crisis (GM-dochter nietwaar) en wisten ze dat de consument moet gaan downsizen. In ieder geval: ons gaat u geen kwaad woord over de Insignia horen zeggen. Al kwam hij op een kartcircuit niet echt tot zijn recht, tot grote opluchting van de Opelingenieurs, hoogstwaarschijnlijk. Want de Insignia moet gewoon lekker hard rechtdoor op de Autobahn kunnen. En straks is er de Tourer en de OPC, die bulkt van de pk's. Misschien dat die wel in Genk aan zijn trekken komt. En rechts ziet u hoe ie er in 2003, 6 jaar geleden dus, als een concept car uitzag.

Tweets