LAP! Lancia Delta 1.4T | TVCC

LAP! Lancia Delta 1.4T

LAP! Lancia Delta 1.4T

30 Apr 2009

Daan Maes, is 24, rijdt tijdelijk met een Kangoo, vindt auto's vrouwelijk. Lancia … is dat niet die oerlelijke Italiaanse auto? Dacht 't wel. Maar blijkbaar heb ik mij vergist. Althans toch bij deze nieuwe Delta. Hoewel, ze is niet echt “waaauuw”, maar gewoon een normaal goed uitziende middenklasse-autootje. Sommigen vinden haar een typisch vrouwenbakje, wel ik niet. Ik vind haar wel aangenaam uitzien, goed uitziend interieur (wel op het randje van kitsch), goed zittende stoelen, redelijk wat beenruimte achter enz enz. Een audio installatie die verdomd veel op die van de Fiat Punto leek! Sterker nog, het was dezelfde, met als resultaat ook dezelfde klote gps die ik weer niet aan de praat kreeg!! Een niet al te slecht uitziende buitenkant, en een vlotte rijstijl. Ze plakt tamelijk goed op de weg, koppelt fijn en de 1.4 turbo-versie die ik had ging verrassend goed vooruit. ’t Is nu wel niet echt een auto om mee te pronken, of op de vip te parkeren van god weet welke veel te dure tent, maar gewoon een standaard autootje. Als bedrijfswagen zou 'k 'm best wel willen. Zelf kopen, nope! Waarom niet? Het is en het blijft een Lancia, moest er nu een ander merk op geplakt hebben denk ik dat de verkoop stukken vlotter zou gaan. Bizar toch hoe stigmatiserend de mens kan zijn! Voor wie is deze auto wel geschikt? Geen flauw idee. Doe eens gek zou ik zeggen. Erik Klerckx, 53 jaar, rijdt met een Honda S2000, is al 25 jaar om onduidelijke redenen autojournalist. De Delta is er heel lang niet geweest, de herinnering aan de auto is ook helemaal vertroebeld door de magistrale Integrale-versie, begin jaren negentig meer dan 200 pk sterk. Uit een 2.0 l viercilinder. De Delta heerste toen over de rallyscène en was zijn status van Golfconcurrent toen al lang ontstegen. De Delta had toen zelfs geen achternaam meer, de Integrale zelfs geen voornaam. Maar Alfa moest de sport belichamen in de Fiatgroep en de Delta werd gewoon afgeschaft. Heel stom. Maar nu is ie terug en ze kunnen nog altijd een moteurke in elkaar steken daar in het noorden van Italië. Een 1.4 turbo, 150 pk sterk en zet daar nog eens een deugdelijke ophanging onder en dan valt er te spelen. Vooral omdat de slip- en stabiliteitsregeling de auto niet meteen doodknijpt als er wordt ingegrepen wegens iets te hard. Veel grip, ook in de scherpe bochten, een potent remsysteem met een correcte ABS en veel meer is er niet nodig om flink te presteren en om als chauffeur je lol op te kunnen. Had ie ook nog eens een “boîte” gehad om u tegen te zeggen… helaas mag de beleefdheidsvorm achterwege blijven. Ook het stuur had verticaler mogen staan, dat zou nog meer stuurgevoel opleveren. De Delta mikt vandaag niet meer echt op het Golfpubliek, maar voor de prijs hoeft u het niet te laten. En je toeft meteen in een andere wereld. Of dat uw droomwereld is, moet u zelf maar uitmaken.

Tweets