Motor | TVCC

Motor
Renault

Motor

11 Dec 2017

Meer vroem, minder brandstof

De nieuwe 4-cilinder van Renault, 1.3 l inhoud (dat heette vroeger een dertienhondertje, toen inhouden nog in cc's werden gemeten), komt in een aantal varianten. Aan het aantal cilinders en de inhoud daarvan wijzigt niets, maar andere software en afstelling van de turbo laten verschillende outputs van pk's toe. Het vermogen varieert van 115 tot 160 pk. Het spreekt vanzelf dat meer pk's ook meer verbruik betekenen, ergo meer uitstoot van CO². Renault beweert zelf wel de uitstoot te verlagen, maar plakt daar geen cijfer op. De 115 pk is alleen met een handgeschakelde bak te kopen, de rest kan ook aan de EDC-automaat. 

Hoe dan allemaal kan? De nieuwe motor krijgt innoverende technologie die binnen de Alliantie is ontwikkeld.  Als daar is:  "Bore Spray Coating", cilindercoatingtechnologie uit de motor van de Nissan GT-R, die de efficiĆ«ntie verhoogty door wrijving te verminderen en de thermische geleidbaarheid te optimaliseren. Als daar ook is: directe benzine-injectie met een werkingsddruk die verhoogt werd tot 250 bar. Plus: een specifieke vorm van de verbrandingskamer optimaliseert de vermenging met lucht. Meer van dattum: de"Dual Variable Timing Camshaft"-technologie, die de inlaat- en uitlaatkleppen stuurt in functie van de motorbelasting. Het resultaat is meer koppel in de lage toeren, en ook extra, lineair beschikbaar koppel in de hoge toeren. Dat levert aanzienlijk meer rijplezier op, in combinatie met betere hernemingen.

 

Tweets