I-Pace | TVCC

Jaguar

I-Pace

02 Mar 2018

Ai, ai Elon

Er was eens: de na-oorlogse jaren*. Alle krediet die de Britten in het interbellum en net na de tweede wereldbrand in de auto-industrie hadden opgebouwd, ging in de jaren 60 en 70 voor de bijl. De ene na de andere  autofabriek ging dicht en in de jaren 80 stelde de Britse auto-industrie geen ene reet meer voor. Kroonjuwelen werden verkocht: Rolls Royce aan BMW, Bentley aan VW, Jaguar aan Ford. Vooral Jaguar kwakkelde onder auspiciĆ«n van Ford nog een behoorlijke tijd verder. Tot dat Jaguar en Land Rover in Indiase handen terechtkwamen. En de IndiĆ«rs lieten de Britten hun gang gaan en keken alleen toe of het gespendeerde geld goed werd benut. En zit nu: Jaguar floreert als nooit tevoren. Idem dito voor Land (en Range) Rover. In zoverre dat de Britten het voortouw nemen in e-mobiliteit. In Europa toch. Dan denk je aan de E-Pace, maar noppes, het wordt de I-Pace, een suv met een 90 kWH batterij (als we weten dat de Nissan Leaf een 40kWH batterij heeft). Dat maakt de I-Pace razendsnel: in 4.8 s naar 100 km/h. Want hij is 400 pk sterk (twee motoren, op elke as eentje) en bijna 700 Nm werkkracht. Dat schiet op. In theorie kan de I-Pace 480 km ver, maar dat zal dan toch in stadsverkeermodus zijn. Wie met de snelleren meewil op de autoweg, haalt, zo leert ons de praktijk (bij anderen) net iets meer dan 200 km. Aan de snellader tank je per uur 270 km bij. Daarmee presteert de I-pace minstens zo goed als de Tesla Model S met het sterkste batterijpakket.  De I-Pace gaat, btw in, € 79.000 kosten. 

* als we Vladimir P. de laatste dagen bezig horen, dan zou dit eigenste tijdsgewricht straks wel eens  de geschiedenisboeken ingaan als de voor-oorlogse jaren. 

Tweets